V současné době už málokdo věří na zázraky, ale ony se dějí. Právě galvanoplastika je pro mnohé z nás opravdovým zázrakem. Pokaždé, když pozoruji, jak živé listy získávají nesmrtelnost v měděném hávu, prožívám chvíle opravdového nadšení. Už několik let pomáhám této čarovné přeměně a nyní se i s vámi chci podělit o to, co se děje v zákulisí magického procesu. Následující text je spíše náhled do tajů galvanoplastiky a na to, co všechno umí. Ale pokud Vás tato technika zaujala, můžete koupit podrobný výrobní MANUÁL VÝROBA POMĚDĚNÉHO ŠPERKU nebo absolvovat jeden z mích KURZU GALVANOPLASTIKY.
Galvanoplastiku objevil německo-ruský učenec Moritz Hermann Jacobi již v roce 1836. Český název „galvanoplastika“ pochází z ruského jazyka a má vztah k původním aplikacím elektroformování (z anglického „electroforming“) v oblasti výtvarného umění. Nemá však nic společného s plasty, k čemuž český název svádí.
Zjednodušeně řečeno, galvanoplastika je vytváření kovového povlaku s využitím elektrolýzy. Pomocí galvanoplastiky lze v podstatě pokovit cokoliv.
Já pokovuji nejrůznější rostliny, jejich květy, listy, plody…
Lidé mají někdy zajímavé představy o tom, jak se rostliny pokovují. Nejčastěji se domnívají, že lístky a květy polévám rozžhaveným tekutým kovem. Podle názoru jiných stříkám na rostlinný povrch měděný prášek. Ano, něco stříkáme, měď to není, ale později se to v měď promění.
Tak jdeme na to! Ukážeme si, jak skutečně probíhá ten záhadný proces pokovení.
První etapa je ta nejtemnější z celého procesu. Nanesením grafitu se vše stane černým a pochmurným, avšak dosáhneme elektrické vodivosti. Grafit – to je to, co spouští alchymistický proces. Vytvoří vrstvu, díky které povrchy získají schopnost vázat na sebe měď. Je možné použít i bronzový prášek či jiné vodivé materiály, ale já se uchyluji ke grafitové černé magii.
Elektrolyt je druhým důležitým účastníkem procesu pokovování, z něho se narodí měď. Správně vyrobený elektrolyt je ideálním prostředím pro pohyb iontů mědi. Měď se do roztoku uvolňuje z ponořených měděných destiček a pak putuje k předmětu vybranému k pokovení. Výroba elektrolytu je podobná vaření lektvaru; ingredience se do něho přidávají postupně podle tajného receptu.
Základem mého lektvaru je mrtvá (destilovaná) voda, hrstka modré skalice a kapka kyseliny. Tyto komponenty dodávají tekutině ostrost a jedovatost, musíme být opatrní při jejím použití a uchovávání.
Na kvalitě a složení elektrolytu závisí, jak matová nebo lesklá bude měď, jak plastický či křehký bude šperk.
Nic by se ovšem nedělo bez přítomnosti elektrického proudu. Právě ten způsobuje nanášení mědi na grafitem pokrytý pokovovaný předmět.
Rychlost a kvalita oměďování závisí na síle elektrického proudu. Silný proud může šperk seškvařit a zdeformovat nebo na něm vytvořit nepřirozené struktury ve tvaru korálkových výběžků a proužků (někdy velmi dekorativních). Při působení slabého proudu je pokovení nerovnoměrné a předmět je pak příliš křehký. Elektrický obvod je třetí součástí galvanizačního procesu.
K úplnému pokrytí mědí dojde za několik hodin, ale někdy trvá správné pokovení i týden. Občas se stává, že se pokovení nedaří, a pak dílo doprovází tiché klení a hlasité pronášení čarodějných zaklínadel. Ale o nezdarech se už nebudu dále zmiňovat, jsou samozřejmostí při jakékoliv tvůrčí práci. Při troše trpělivosti nakonec vytvořím krásu nasycenou sílou mědi.
Měděný kabátek kopíruje i nejjemnější povrchové struktury, to vypadá fantasticky a zároveň realisticky.
Po ukončení pokovovacího procesu ovšem práce na šperku zdaleka nekončí. V téhle fázi si vezmeme na pomoc kouzelnou hůlku – brusku s všemožnými nástavci, kterou dovedeme šperk k dokonalému vzhledu. Brousíme a leštíme matnou měď až do zrcadlového lesku.
Vzápětí začínají hrátky s patinováním, voskováním a glazurou. Míchám barvy, experimentuji a překrývám vrstvy. A to je to pravé kouzlení! Výsledek je téměř vždy nepředvídatelný. Pod rukama probíhající chemické reakce jsou těžko kontrolovatelné a dávají nám prostor k nekonečnému tvoření.
Můžné čekat roky a získáme přírodní patinu – měděnku. Ale můžete i sami vykouzlit podobnou patinu nebo ji i jednoduše koupíte.
Moje oblíbená duhová patina, velmi pestrá a barevná, kterou vytváříme speciálním způsobem za vysokého elektrického napětí. Podrobný návod držím v tajnosti a prozradíme pouze svým učeníkům. :)
Měděné výtvory můžu spojit se sklem, cínem nebo kamínky pomocí technik měkkého nebo tvrdého pájení. Zkrátka, popusťme uzdu naší fantazii a tvořme dál...
Olga Vondráková